Görgül Fizik ve Doğa Felsefesi, Hegel (Fels. Bilimler Ansiklopedisi, Giriş) "Fiziğe ve Doğa Tarihine ilkin görgül bilimler denir, ve bütünüyle algı ve deneyim alanına aittirler ve bu yolda Doğa Felsefesi, eş deyişle düşüncelerden türetilen Doğa-Bilgisi ile karşıtlık içinde dururlar. Ama gerçekte Görgül Fiziğe karşı belirtilecek ilk nokta onda kabul ettiğinden ve bildiğinden çok daha fazla düşüncenin bulunduğu ve kendisinin sandığından daha iyi olduğudur; ya da, eğer Fizikte düşünce bir bakıma kötü birşey sayılacaksa, sandığından daha kötü olduğudur. Öyleyse Fizik ve Doğa Felsefesi birbirlerinden algılamanın ve düşünmenin birbirlerinden ayrıldığı gibi değil, ama yalnızca düşünmenin tür ve tarzı yoluyla ayrılırlar; ikisi de Doğanın düşünce yoluyla bilinmesini anlatırlar." |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doğa Felsefesinin a priori karakteri deneyimden bağımsız olması demek değildir. Deneyimi olanaklı kılan kategorilerin kendilerinin saptanması demektir. Doğa alanında, ve hiç kuşkusuz Tin alanında da Deneyim olarak kabul edilen herşey (gözlem, olgu, algı, yaşantı vb.) özsel olarak kavramsaldır. Kavramsız olgu, deneyim vb. hiçbirşeydir, salt bir analitik soyutlamadır. Doğa Felsefesinin yapması gereken şey görgül bilgiyi kavramsal bilgiye yükseltmektir. Pozitivizm kavramı "metafizik" olarak gördüğü ve metafiziği anlamadığı için kavramı görgül olandan soyutlamayı ister. Böyle yaparak görgül olanı görgül karakterinden de yoksunlaştırmayı istediğini anlamaz. Görgül olan kavramın görüngüsü, onun kavram olarak değil ama tasarım olarak anlatımıdır. Doğa fenomenlerinde ve tinsel olgularda görgül olan yan özsel olarak kavramdır. Pozitivizmin görgül doğrulama dediği şey gerçekte herşeye karşın kavramın kavramı doğrulaması, ama tasarım biçimine bozulmuş kavramın bir doğrulaması olacaktır. |
||||||||
"Gene de, eğer Fizik yalnızca algılara dayanıyor olsaydı ve algılar |
||||||||
|
||||||||
|
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||
---|---|---|---|---|
|
---|